Friday, April 22, 2005

Psttt....

Semalam cuti ‘Maulidur Rasul’ memang aku look forward sangat. Memang sejak dua menjak nie keje kat opis macam dalam tahap kategori ‘terlampau banyak’…Hahh..dah laa banyak..melampau lagi tuh…so any cuti yang dah digazettekan dalam calendar kerajaan Mesia nih memanglaa dialu-alukan dan dihargai sepenuhnya….

Bile dah masuk alam keje nih….aku teringatkan time study dulu….mase tu laa paling best rasenyer…tak kira laa mase aku study kat Mesia or kat UK…tapi antara Mesia ngan UK…aku lagi suke kat UK tuh…rase independent giler…kinda of missing my study life in Lancaster (mode *nostalgic*)…Tempat study aku dulu tuh best wooo…..tempat die cam kampong sket…ramai org tua-tua….boleh tengok lembu merata….peaceful…breathtaking scenary….Tempat tuh jugak laa where I met my other half.. (eita…my hubby nih…)…*grin*…..

Rasenyerkan my cooking skill mase kat UK tuh boleh sampai tahap chef..riak laa pulak…Astaghfirullahalazim….mane taknyer…mase kat UK…nak makan tu nih…rase was-was….walaupun we can always pilih food yang ade label ‘vegetarian’…itu pun kalau nak cari western food…but kalau nak cari our kind of food (nasi minyak, nasi tomato, laksa, etc…)….kenelaa masak sendiri…

Bile balik Mesia skill masak semua lebur…maklumlaa kedai makan melambak…makanan gerai pun boleh tahan sedapnya..murah pulak tuh…. tapi skrang bile dah timbul isu halal haram nih…kene jadi extra careful laa sket…memang pernah terkena kat batang hidung aku….Me and my friend pegi laa satu restoran Jepun…Teppayaki ker ape ker penama kat Subang…..so bile tengok ramai melayu makan kat kedai tuh…ingat halal laa…so me and my friend masuk kedai tu and duduk. Datanglah waiter nak amik order….yang amik order mase tu a malay girl bertudung….nasib baik tis malay girl prihatin pasal halal ngan haram….mase die tunjuk menu…me n my friend pun order laa makanan…lepas tu kan waiter tuh pandang kiri kanan (mungkin nak check mane boss die kot)…lepas tu bisik kat kitaorg… “Kak…ni tak halal” apa gi terkejut beruk laa kitaorg..so kitaorg tanye laa die…apa yang halal dalam menu yang dia bagi tu…waiter tu again pandang kiri kanan lagi lepas tu cakap…. “yang ni…yang ni..yang..ni….semua tak halal…yang halal nie jer”… (80% drpd makanan dlm menu tu tak halal)..lepas tu waiter tu cakap lagi kat kitaorg.. “makanan Jepun ni slalu nyer pakai saki bile dimasak…saki tuh yang buat api naik marak…bile macam tuh…baru laa makanan tu rase sedap. Tukang masak yang masak nih pun memang org Jepun…bagi diorang halal haram nih hanya pada babi..kalau takde babi….kire halal laa.”. Lepas tu die cakap lagi “Kak…order laa something…nanti bos saya marah pulak…saya bagitau nih pun sebab saya rase saya cam bertanggungjawab bagitahu akak. Saya pun baru tahu nih bile saya start keje kat sini….” Last-last, me and my friend order air jer….tak pernah-pernah dibuat orang pegi kedai makanan jepun hanya untuk minum air gas….Allahualam…………

2 Comments:

At 10:01 PM, Anonymous Anonymous said...

hehehe *malu*
I mati2 ingat u solo lg...
rupa2nya tersilap teka. mula tertanya2 nih, either ur older than me or not.

 
At 10:39 AM, Anonymous Anonymous said...

thanx 4 sharing the halal or rather the haram n4. its priceless

 

Post a Comment

<< Home